„Początki polskiego lotnictwa wojskowego nie były łatwe. Po latach zaborów oraz wielkiej wojny odrodzone państwo polskie musiało od podstaw tworzyć swoje siły zbrojne, w tym ich nowy wówczas rodzaj – lotnictwo. Na początku używano sprzętu pozostawionego przez zaborców. Dzięki determinacji i sprawności działania zapaleńców udało się zdobyć kilka lotnisk i hangarów z pozostającym ta sprzętem. Jeszcze w listopadzie 1918 roku powstały pierwsze eskadry lotnicze, które od razu włączyły się w ochronę granic nowo powstałego państwa polskiego… Dziś polskie siły powietrzne czerpią z tradycji naszego lotnictwa i dokonań ich sławnych przodków.” /Mariusz Błaszczak, MON/. „Dostęp do Bałtyku oraz dążenie do zabezpieczenia i ochrony granicy morskiej nie tylko siłami floty leżały u podstaw zorganizowania w 1920 roku Bazy Lotnictwa Morskiego, a w połowie 1923 roku – Morskiego Dywizjonu Lotniczego w Pucku. Dywizjon najpierw latał na samolotach poniemieckich, włoskich i francuskich, potem miał już polskie Lubliny w różnych wersjach. Poza eskadrami bazującymi w Pucku istniała jednostka wodnosamolotów w Pińsku, która działała u boku Flotylli Pińskiej. Lotnicy tej eskadry operowali nad rozległymi obszarami Polesia” /Robert Gretzyngier/. Współdziałanie wyspecjalizowanych jednostek lotnictwa z Marynarką Wojenną trwa do dziś.
Wystawa przygotowana przez Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie przedstawia historię powstania i najważniejsze etapy dziejów polskich skrzydeł aż po czasy współczesne. Prezentowana w formie plansz, uzupełniona jest licznymi dokumentami i pamiątkami archiwalnymi, modelami samolotów oraz autentycznym sprzętem. Nie zabraknie także materiałów związanych z naszym regionem i naszymi pilotami.
Wystawa jest pokłosiem kilkuletniej współpracy i podpisanym porozumieniem pomiędzy LMiR i MSP w Dęblinie.
Edward Szpoczek